Thursday, March 11, 2010

Permata BondaKu

Selepas melawat bonda di Kota Tinggi, aku membawa bonda pulang kerumah kecil ku di blackwater....tapi bonda tetap nak balik kampung ke batu pahat, katanya nak pergi ke simpang tiga tongkang pecah, melawat sedara mara, ku ikutkan kemahuan bonda ku. Tapi sampai di parit yaani, bonda mengadu lapar, nak makan sate ayam...dah terlepas mana ada lagi kedai makan, aku exit di bukit belah, pekan seri medan...ada satu tempat ..best punyer... lepas order sate,bonda kata rasa nk makan soto ayam plak.....layan kan aja...beliau merungut nak makan bersama adikku ijam..terus aku membuat panggilan telefon...tak dapat turut serta...sibuk melayan anak2 kat rumah...sekali lagi wajah bonda sayu...rasa menitis air mata melihat bonda yang kecewa...lepas makan ..terus aja aku menghantar bonda pulang kekampung....setiba di kampung....mak usu dan jiran2 cpt datang menziarah walau pun sekadar di luar rumah...dah terlalu lama bonda tak pulang kekampung, ku tinggalkan bonda di rumah normala bersama anak2 dan adikku hasri yang terlantar sakit...Pilu aku mengenangkan penderitaan bonda, di uji dengan pelbagai ujian... selepas pemergian anak lelaki yang tersayang....ayahnda pula pergi, baru aja bonda dapat menerima kenyataan , di uji lagi dengan kesakitan yang menimpa adikku... Tuhan...tak sanggup ku melihat dan mengusap airmata bonda ......akhirnya bonda tidak mahu tinggal di rumah peninggalan ayahnda di kampung. Bonda memilih untuk tinggal jauh....kata bonda..setiap kali menatap rumah, terbayang wajah, setiap kali mahu memejam mata seolah ada orang di sebelah menemani, teringat pesanan cinta seorang suami, terkenang gurau senda anak lelaki di sisi...dan lebih mengharukan...tak sanggup lagi melihat kesakitan adikku .... bukan bonda tak sayang.... bukan bonda tak sudi...tapi demi kesihatan dan tekanan bonda hadapi...nasihat telah diberikan oleh pakar....bila aku memandang jauh kehari tua yang bakal aku dan semua orang lalui..bagaimana kah nanti...aku mula mencongak... ada sedikit duit simpanan KWSP..mungkin kah aku perlu mendaftar di rumah orang tua...agar tak kesunyian dan tak terabai sebagai warga emas yang hidup seorang....terutama bila sampai `waktu` nya....
a


soto ayam power


satay ayam baik punyerrr....yummy


nur alia - tak sabar2 nak solat sama (anak buah ku yg somel)



seme rindu nenek

nor alia & nur ain



azeem

No comments:

Post a Comment